Zanim rozpoczniesz podróże samochodowe musisz mieć… samochód. Ale jakie auto wybrać? Przed podjęciem decyzji musisz sobie odpowiedzieć na kilka pytań:
1. Gdzie chcesz nocować?
W aucie, hotelach czy namiocie? Na dziko czy na kempingach? Jeśli będziesz nocować w hotelach czy w namiocie, to możesz podróżować dowolnym samochodem – w tym przypadku kierowałbym się niezawodnością auta i spalaniem, ale znamy ludzi, którzy objechali całą Europę cinquecento.
2. Czy planujesz jeździć po terenie?
Jeśli chcesz jeździć po trudniejszych drogach, żeby przenocować w bardziej odległym od cywilizacji miejscu, musisz poszukać czegoś z napędem na cztery koła. Zakopanie się na plaży podczas przypływu to niezbyt przyjemne doświadczenie.
3. Na jak długie wyprawy planujesz jeździć?
Jeśli raz do roku wyjedziesz na dwutygodniowe wakacje, to nie ma sensu inwestować pieniędzy i czasu w budowę kampera. Wystarczy osobówka z namiotem, mały bus z pompowanym materacem albo terenówka z namiotem na dachu.
4. Czy chcesz mieć pełnowymiarowe łóżko?
Jeśli nie przeszkadza ci spanie w aucie ze zgiętymi nogami albo po prostu chcesz spać w namiocie, to spokojnie zmieścisz się w aucie osobowym czy małym dostawczaku, takim jak VW Caddy. Ale jeśli chcesz mieć więcej miejsca na wyciągnięcie nóg, to lepiej zdecydować się na busa albo coś jeszcze większego.
5. Czy zależy ci na wewnętrznym prysznicu i toalecie?
Przenośną toaletę zmieścisz nawet w terenówce, a prysznic możesz rozkładać na dworze. Ale jeśli zależy ci na komforcie i chcesz podróżować po bardziej zurbanizowanych terenach i jednocześnie mieć możliwość wzięcia prysznica, to musisz zdecydować się na dużego busa lub kampera.
6. W ile osób planujesz podróżować?
Jeśli w jedną lub dwie, to spokojnie na wiele miesięcy zmieścicie się nawet w osobówce. My podróżowaliśmy VW T3 w pięć, sześć osób nawet przez kilka miesięcy non stop, ale były to podróże tylko dla ludzi ugodowych i z mocnymi nerwami.
7. Czy chcesz sam budować meble?
Jeśli chcesz kupić auto z gotową zabudową kempingową, to lepiej poszukać kampera albo VW z fabryczną zabudową (VW T6 lub jedna z jego starszych wersji albo VW LT). Z mniej popularnych modeli fabryczną zabudowę posiada też Vito Marco Polo czy Ford Nugget.
Oczywiście na Allegro czy OLX zdarzają się też inne auta z zabudowami własnej roboty.
Należy też zdecydować, czy chcesz mieć zabudowę wysuwaną z auta, którą obsługuje się z zewnątrz (wtedy wystarczy ci auto terenowe albo mały bus) czy jednak wolisz gotować w środku auta i chcesz stanąć w nim w wyprostowanej pozycji (wtedy trzeba szukać busów z podnoszonym dachem albo kamperów). Pamiętaj jednak, że wysokim samochodem nie wjedziesz na wiele parkingów (nie tylko podziemnych, ale też naziemnych z ograniczeniem np. do 2,5 metra), a długie auto dużo trudniej zaparkować w mieście.
8. W jaki region świata chcesz podróżować?
Jest to szczególnie istotne w kwestii napraw. Volkswageny bez problemu naprawimy w Europie, ale już w Australii czy USA będzie problem ze ściągnięciem części. Części do naszego Forda E350 znajdziemy w każdym warsztacie w USA, ale podróżując nim po Europie, wszystko musielibyśmy zamawiać przez internet. W Azji popularne są modele japońskie i radzieckie. Z kolei jeśli zdecydujesz się na podróż nysą czy fiatem 126, raczej nie licz na łatwy dostęp do części zamiennych gdziekolwiek poza Polską.