Jak zarobić na opóźnionym locie 2500 zł?

Ryanair, Wizzair lub inna linia odwołała Ci lot? Ubiegaj się o odszkodowanie!

Żadna linia lotnicza Wam tego nie powie i dlatego większość ludzi nawet nie wie jakie pieniądze przechodzą im koło nosa. My też tego nie wiedzieliśmy i gdyby nie przypadek to pewnie byśmy się nie dowiedzieli. A tak zarobiliśmy na locie na Islandię ponad 20.000 zł!

Jak? Dzięki odszkodowaniu za opóźniony lot, które należy nam się jak psu buda.

Ostatnio coraz więcej opóźnionych lotów Ryanair, Wizzair i innych tanich linii, więc warto wiedzieć jakie ma się prawa.

 

Być może należy Ci się nawet 2500 zł i nawet o tym nie wiesz.

Sprawdź czy należy Ci się odszkodowanie – wypełnij krótki darmowy formularz:

https://www.busemprzezswiat.pl/r/aircashback/

O tym jak dostaliśmy ponad 20.000 zł odszkodowania

 

W 2015 roku byliśmy przez miesiąc na Islandii. Lot mieliśmy z lotniska Berlin Tegel. Mieliśmy wystartować przed 23:00. Niestety były jakieś opóźnienia, kilku spóźnionych pasażerów, dłuższa odprawa itd. i w końcu w samolocie siedzieliśmy dopiero kilka minut przed 23:00. Samolot zaczął już krążyć po lotnisku, ale w pewnym momencie się zatrzymał a my z głośników usłyszeliśmy komunikat:

Szanowni Państwo, na lotnisku Berlin Tegel loty są możliwe do godziny 23:00. Niestety mamy godzinę 23:02 i lot został odwołany. Wracamy na lotnisko.

Początkowo myśleliśmy, że to żart. Kiedy okazało się, że to nie żart byliśmy trochę wściekli. Obawialiśmy się, że teraz będziemy musieli na własny koszt zarezerwować kolejny lot i spędzić noc na lotnisku. Okazało się jednak, że zostaliśmy odwiezieni do 4* hotelu Mercure, w którym na koszt linii lotniczych spędziliśmy noc, zjedliśmy śniadanie i rano zostaliśmy zawiezieni na kolejny lot. Koszt biletów pokryła linia lotnicza (Germanwings). Wystartowaliśmy prawie 10 godzin później niż planowaliśmy ale jakoś specjalnie nam to nie przeszkadzało bo spędziliśmy noc w hotelu. Nawet przez myśl nam nie przeszło, że mogłoby nam się należeć jakieś odszkodowanie. 

Nikt z linii lotniczych nie wspomniał nic o żadnym należącym nam się odszkodowaniu. I pewnie byśmy się o tym nie dowiedzieli, gdyby nie jeden z pasażerów, który przeszedł się po samolocie i poinformował wszystkich, że zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego należy nam się po 400 euro na osobę. Po powrocie wypełniliśmy odpowiednie papiery i kilka miesięcy później każdy z naszej grupy dostał na konto po 1600 zł – podróżowaliśmy w 15 osób, więc w sumie dostaliśmy prawie 25.000 zł :).

Zwróciło się za bilety i jeszcze nam zostało.

 

 

Opóźnione czy odwołane loty to bardzo częsta sprawa, dlatego takich osób jak my jest dużo więcej. Jeśli w ciągu ostatnich 2 lat mieliście opóźniony lub odwołany lot – koniecznie sprawdźcie tutaj >> czy należy Wam się odszkodowanie.

 

 

Kiedy należy mi się odszkodowanie?

 

Jeżeli lot był opóźniony o min. 3h.

 

 

Jakie odszkodowanie mi się należy?

 

Kwoty odszkodowań są ustalone odgórnie i niezależne od linii lotniczych. Jeżeli Twój był opóźniony o min 3h, należy Ci się odszkodowanie:

  • 250 Euro – dla lotów na dystansie do 1500 km;
  • 400 Euro – dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (również dla lotów powyżej 3500 km, w sytuacji gdy każde z lotnisk – zarówno port startu jak i port lądowania – znajduje się na terenie Unii Europejskiej);
  • 600 Euro – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km (w sytuacji gdy przynajmniej jedno z lotnisk – port startu lub port lądowania – znajduje się poza terenem Unii Europejskiej).

Najlepiej wejść na stronę https://www.busemprzezswiat.pl/r/aircashback/ i wpisać miasto wylotu i przylotu – zobaczycie wtedy jakie odszkodowanie Wam się należy.

 

 

Czy należy mi się coś poza odszkodowaniem pieniężnym?

 

Tak. Pasażer może domagać się od przewoźnika przysługującego mu prawa do opieki:

  • telefon,
  • napoje,
  • posiłek,
  • nocleg,
  • transport do miejsca zakwaterowania

Świadczenia tego można domagać się, gdy opóźnienie wyniesie:

  • 2 godziny albo więcej – w przypadku lotów do 1500 km;
  • 3 lub więcej godzin – w przypadku dłuższych lotów wewnątrz Unii Europejskiej lub innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km;
  • 4 lub więcej godzin – w przypadku lotów o odległości ponad 3500 km poza terytorium Unii Europejskiej.

 

 

W jakich sytuacjach nie należy nam się odszkodowanie?

 

Są sytuacje, kiedy opóźnienie powstało nie z winy przewoźnika i wtedy nie dostaniemy odszkodowania. Takie sytuacje to na przykład:

  • złe warunki atmosferyczne (np. gwałtowane opady śniegu);
  • zamieszki (np. rewolucja w Egipcie);
  • strajk pracowników lotniska (uwaga! okolicznością nadzwyczajną nie zawsze jest strajk załogi samolotu)

 

 

Jak najłatwiej ubiegać się o odszkodowanie?

Opcje są 2:

Opcja 1. Z pomocą pośrednika

Najłatwiej wypełnić krótki darmowy formularz na stronie https://www.busemprzezswiat.pl/r/aircashback/. Jeśli należy Wam się odszkodowanie to firma AirCashBack zajmie się jego uzyskaniem. Prowizję płacicie tylko jeśli uda im się załatwić Wasze odszkodowanie.

Opcja 2. Samemu

Na stronie przewoźnika trzeba odnaleźć formularz reklamacyjny i samemu ubiegać się o odszkodowanie.

 

Sporo osób nie ma pojęcia że należy im się odszkodowanie i że takie pieniądze przechodzą im koło nosa. Jeśli znacie kogoś kto miał ostatnio odwołany lot, albo kto po prostu dużo lata – koniecznie podeślijcie mu ten artykuł! 

 

 

Ten wpis zawiera linki afiliacyjne – oznacza to, że jeżeli skorzystacie z usług linkowanej przez nas firmy, otrzymamy za to prowizję.

About Karol Lewandowski

Bloger, youtuber, zawodowy podróżnik. Z wykształcenia inżynier robotyki i magister zaawansowanej informatyki. Odwiedził ponad 60 państw na 5 kontynentach. Autor 4 bestsellerowych książek podróżniczych. Kontakt: karol@busemprzezswiat.pl