Jak zarobić na opóźnionym locie 2500 zł?

Jak zarobić na opóźnionym locie 2500 zł?

Ryanair, Wizzair lub inna linia odwołała Ci lot? Ubiegaj się o odszkodowanie!

Żadna linia lotnicza Wam tego nie powie i dlatego większość ludzi nawet nie wie jakie pieniądze przechodzą im koło nosa. My też tego nie wiedzieliśmy i gdyby nie przypadek to pewnie byśmy się nie dowiedzieli. A tak zarobiliśmy na locie na Islandię ponad 20.000 zł!

Jak? Dzięki odszkodowaniu za opóźniony lot, które należy nam się jak psu buda.

Ostatnio coraz więcej opóźnionych lotów Ryanair, Wizzair i innych tanich linii, więc warto wiedzieć jakie ma się prawa.

 

Być może należy Ci się nawet 2500 zł i nawet o tym nie wiesz.

Sprawdź czy należy Ci się odszkodowanie – wypełnij krótki darmowy formularz:

https://www.busemprzezswiat.pl/r/aircashback/

O tym jak dostaliśmy ponad 20.000 zł odszkodowania

 

W 2015 roku byliśmy przez miesiąc na Islandii. Lot mieliśmy z lotniska Berlin Tegel. Mieliśmy wystartować przed 23:00. Niestety były jakieś opóźnienia, kilku spóźnionych pasażerów, dłuższa odprawa itd. i w końcu w samolocie siedzieliśmy dopiero kilka minut przed 23:00. Samolot zaczął już krążyć po lotnisku, ale w pewnym momencie się zatrzymał a my z głośników usłyszeliśmy komunikat:

Szanowni Państwo, na lotnisku Berlin Tegel loty są możliwe do godziny 23:00. Niestety mamy godzinę 23:02 i lot został odwołany. Wracamy na lotnisko.

Początkowo myśleliśmy, że to żart. Kiedy okazało się, że to nie żart byliśmy trochę wściekli. Obawialiśmy się, że teraz będziemy musieli na własny koszt zarezerwować kolejny lot i spędzić noc na lotnisku. Okazało się jednak, że zostaliśmy odwiezieni do 4* hotelu Mercure, w którym na koszt linii lotniczych spędziliśmy noc, zjedliśmy śniadanie i rano zostaliśmy zawiezieni na kolejny lot. Koszt biletów pokryła linia lotnicza (Germanwings). Wystartowaliśmy prawie 10 godzin później niż planowaliśmy ale jakoś specjalnie nam to nie przeszkadzało bo spędziliśmy noc w hotelu. Nawet przez myśl nam nie przeszło, że mogłoby nam się należeć jakieś odszkodowanie. 

Nikt z linii lotniczych nie wspomniał nic o żadnym należącym nam się odszkodowaniu. I pewnie byśmy się o tym nie dowiedzieli, gdyby nie jeden z pasażerów, który przeszedł się po samolocie i poinformował wszystkich, że zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego należy nam się po 400 euro na osobę. Po powrocie wypełniliśmy odpowiednie papiery i kilka miesięcy później każdy z naszej grupy dostał na konto po 1600 zł – podróżowaliśmy w 15 osób, więc w sumie dostaliśmy prawie 25.000 zł :).

Zwróciło się za bilety i jeszcze nam zostało.

 

 

Opóźnione czy odwołane loty to bardzo częsta sprawa, dlatego takich osób jak my jest dużo więcej. Jeśli w ciągu ostatnich 2 lat mieliście opóźniony lub odwołany lot – koniecznie sprawdźcie tutaj >> czy należy Wam się odszkodowanie.

 

 

Kiedy należy mi się odszkodowanie?

 

Jeżeli lot był opóźniony o min. 3h.

 

 

Jakie odszkodowanie mi się należy?

 

Kwoty odszkodowań są ustalone odgórnie i niezależne od linii lotniczych. Jeżeli Twój był opóźniony o min 3h, należy Ci się odszkodowanie:

  • 250 Euro – dla lotów na dystansie do 1500 km;
  • 400 Euro – dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (również dla lotów powyżej 3500 km, w sytuacji gdy każde z lotnisk – zarówno port startu jak i port lądowania – znajduje się na terenie Unii Europejskiej);
  • 600 Euro – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km (w sytuacji gdy przynajmniej jedno z lotnisk – port startu lub port lądowania – znajduje się poza terenem Unii Europejskiej).

Najlepiej wejść na stronę https://www.busemprzezswiat.pl/r/aircashback/ i wpisać miasto wylotu i przylotu – zobaczycie wtedy jakie odszkodowanie Wam się należy.

 

 

Czy należy mi się coś poza odszkodowaniem pieniężnym?

 

Tak. Pasażer może domagać się od przewoźnika przysługującego mu prawa do opieki:

  • telefon,
  • napoje,
  • posiłek,
  • nocleg,
  • transport do miejsca zakwaterowania

Świadczenia tego można domagać się, gdy opóźnienie wyniesie:

  • 2 godziny albo więcej – w przypadku lotów do 1500 km;
  • 3 lub więcej godzin – w przypadku dłuższych lotów wewnątrz Unii Europejskiej lub innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km;
  • 4 lub więcej godzin – w przypadku lotów o odległości ponad 3500 km poza terytorium Unii Europejskiej.

 

 

W jakich sytuacjach nie należy nam się odszkodowanie?

 

Są sytuacje, kiedy opóźnienie powstało nie z winy przewoźnika i wtedy nie dostaniemy odszkodowania. Takie sytuacje to na przykład:

  • złe warunki atmosferyczne (np. gwałtowane opady śniegu);
  • zamieszki (np. rewolucja w Egipcie);
  • strajk pracowników lotniska (uwaga! okolicznością nadzwyczajną nie zawsze jest strajk załogi samolotu)

 

 

Jak najłatwiej ubiegać się o odszkodowanie?

Opcje są 2:

Opcja 1. Z pomocą pośrednika

Najłatwiej wypełnić krótki darmowy formularz na stronie https://www.busemprzezswiat.pl/r/aircashback/. Jeśli należy Wam się odszkodowanie to firma AirCashBack zajmie się jego uzyskaniem. Prowizję płacicie tylko jeśli uda im się załatwić Wasze odszkodowanie.

Opcja 2. Samemu

Na stronie przewoźnika trzeba odnaleźć formularz reklamacyjny i samemu ubiegać się o odszkodowanie.

 

Sporo osób nie ma pojęcia że należy im się odszkodowanie i że takie pieniądze przechodzą im koło nosa. Jeśli znacie kogoś kto miał ostatnio odwołany lot, albo kto po prostu dużo lata – koniecznie podeślijcie mu ten artykuł! 

 

 

Ten wpis zawiera linki afiliacyjne – oznacza to, że jeżeli skorzystacie z usług linkowanej przez nas firmy, otrzymamy za to prowizję.

About Karol Lewandowski

Karol Lewandowski
Bloger, podróżnik. Z wykształcenia inżynier robotyki, magister zaawansowanej informatyki. Z zawodu grafik komputerowy. Pomysłodawca i organizator projektu Busem Przez Świat. Odwiedził ponad 50 państw na 5 kontynentach. Jako jedyny z ekipy wziął udział we wszystkich wyprawach. Autor książek "Busem Przez Świat. Wyprawa Pierwsza" i "Ameryka za 8 dolarów" i "Australia za 8 dolarów". Kontakt karol@busemprzezswiat.pl
  • WOW! Nikt w sumie o tym nie myśli, jeśli odwołują lot poniekąd się z tym godzimy, trochę się przy tym denerwując. Bardzo przydatny wpis na przyszłość 🙂

  • eliszka

    Moja pierwsza podróż samolotem i 17 godzin opóźnienia. Uwięzieni na lotnisku, bez hotelu, bez informacji, całe szczęście dostaliśmy 2 vouchery na jedzenie. Reklamacja do linii lotniczych + reklamacja do biura podróży. Zobaczymy, ile odzyskamy. 🙂

  • Jagoda la Dessa cos dla ciebie

  • Hmmm, poczytam poczytam. Marzena.

  • Busem Przez Świat – Bus Around The World.Szukałam Was w Nadarzynie na World Trave .Byliśmy pewni,że tam będziecie. Nie znaleźliśmy,szkoda.

  • Acomitam

    Witam, a czy ktos sie orientuje co mozna zrobic w przypadku gdy bylo 8h opoznienie ale China Eastern Airlines – z Szanghaju do Pragi?

    • Cotoo

      Nic nie można zrobić bo rozporządzenie nie obejmuje tego przypadku

  • Ja ostatnio miałam lot z Warszawy do Guangzhou w Chinach z przesiadka w Doha, gdzie opóźnił nam sie lot o 3,5h. Niestety linie tylko nas przeprosiły

    • Cotoo

      Za mało. Kasa się nalezy

  • Morfeusz Bartek

  • Karolina Florkiewicz

  • Maciej Wirtualna Nierzeczywistość

  • Agata Uhryn Ma Rzenia może Wam się należy odszkodowanie?

  • A czy ktos z was mial odwolany lot z Iberii? Uzyskaliscie od nich odszkodowanie?

    • Ja miałam, nie uzyskałam odszkodowania, mimo odwoływania się od decyzji. Argumentowali to faktem, że nie mają wpływu na strajki na lotnisku (przy czym air France np.nadal latało, wypłacało odszkodowania za opóźnienia). Nigdy więcej nie polecę Iberią, nie ma bata! Przepadło mi wówczas mnóstwo kasy za hotele, późniejsze loty i nie dotarłam na ślub przyjaciółki. :/

    • Karolina Ponzo no to mega slabo. Ja wlasnie probuje od nich uzyskac odszkodowanie, ale tez odkrecaja kota ogonem. Chociaz ani nie bylo strajku, ani nie bylo zlej pogody. Tez nigdy wiecej nie wybiore tej linii, chocby bilet byl nie wiem jak tani.

      • Karolina Hajduk, AirCashBack

        Linie lotnicze często powołują się na “okoliczności nadzwyczajne”, próbując w ten sposób uniknąć odpowiedzialności. Warto jednak walczyć o swoje prawa i próbować uzyskać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, zlecając sprawę wyspecjalizowanej firmie, tym bardziej, że nie wiąże się to z koniecznością ponoszenia żadnych opłat wstępnych i nic się nie traci w razie niepowodzenia.

  • Dotyczy rowniez lotow na terenie USA ?

  • A co w przypadku zmiany miejsca docelowego lotu? Czy w takiej sytuacji również można domagać się odszkodowania? Skorzystałem ze zwrotu 120% na konto Wizz, jednak bilety wyszły drożej ,niż te zakupione wcześniej.

    • Karolina Hajduk, AirCashBack

      Jeżeli nie wystąpiły tutaj okoliczności niezależne od przewoźnika, to generalnie tak, ale zależy to od specyfiki sprawy, każdą należy rozpatrywać indywidualnie. Jeżeli zmiana miejsca docelowego lotu nastąpiła np. z powodu zamknięcia lotniska, w tym wypadku niestety odszkodowanie się nie należy, gdyż jest to okoliczność zewnętrzna. Istotne jest również, z jakim wyprzedzeniem przewoźnik poinformował o tej zmianie.

  • Zapamiętam, gdyby coś, 400 euro piechotą nie chodzi;)

  • Co kombinujesz

  • Emilia Udič

  • Ja bym postawila piwo temu panu ktory chodzil po samolocie i informował ,zacne 😛

  • Ania Furkałowska ta wiedza tez się przyda , ja nie wiedzialam 😛

  • Z dedykacją dla

  • Piotr Przywarski czytaj i pamiętaj

  • Czy przez biuro podróży będące organizatorem wycieczki można ubiegać sie o odszkodowanie? Ktoś tak robił moze?

    • eliszka

      Możesz pójść do biura w którym kupiłeś wycieczkę i tam na pewno pomogą Ci z reklamacją. Jednak są tam pewne dokumenty do wypełnienia, które musisz sam wypisać i podpisać. Potem wysyłasz to listem poleconym z żółtą karteczką “potwierdzenie odbioru”, żeby przypadkiem gdzieś nie zginęło.

  • A już myślałem że to będzie poradnik tak po prostu, a jednak na takim wpisie też trzepiecie kasę 😀

    • Ale fajnie, że na blogu otwarcie piszecie o tym. To uczciwe.

  • Klaudia Jeszke ty nie miałaś opóźnienia ostatnio? ☺️

    • Wlasnie myslalam zeby to zglosic 😀 ale dziekuje za link

  • Na przyszłość dla kogo kolwiek: Airhelp, jest nawet apka do automatyzacji całego procesu

    • Airhelp to zagraniczna firma. Kasują 25 %, a jak sięczłowiek zgłosi np. przez polecającą ich stronę, to potrafi zejść nawet 35 %. sami tego doświadczyliśmy. My pobieramy np. 23 % brutto, bez ukrytych kosztów i tylko w sytuacji, jak uzyskamy odszkodowanie.

      • Cotoo

        Ze mnie zdarli 50%

    • Hej lotzwrot.pl jako że reprezentujemy Klientów (również w sądach) globalnie, nie tylko lokalnie, mamy biura na całym świecie. Nasza główna siedziba mieści się w PL, a konkretniej w Gdańsku, gdzie wnioski naszych Klientów obsługuje ponad 400 agentów 😉
      Oskar – dziękujemy za polecenie! Staramy się żeby cały proces składania wniosku był jak najprostszy, w pełni automatyczny i minimalnie angażował Klienta. Pozdrowienia!

    • AirHelp siedziba w Gdańsku, ale kapitał nadal zagraniczny 😉

  • Kasia W.

    Rozumiem, ze jesli lot mialam w tamtym miesiacu dokladnie 26 wrzesnia nadal mi przysługuje staranie sie o odszkodowanie. Lot opozniony o 5 godziny z Malty do Niemiec (Kolonii)

    • Karolina Hajduk, AirCashBack

      W takim wypadku oczywiście może Pani jeszcze zgłosić szkodę. W przypadku lotów spoza Polski, jest na to czas do 1 roku od momentu wystąpienia zdarzenia. Przepisy jednak często się zmieniają, dlatego warto działać szybko.

  • Ok, a co w przypadku jak sprawa dotyczy lotu z zeszłego roku i nie mam już biletu?

    • w przypadku braku biletu wystarczy znać numer rezerwacji, numer lotu i datę. Jeżeli Pan ich nie zna, to można zadzwonić do linii lotnicze lub biura podróży i się dowiedzieć.

  • Justyna

    No ooo. .. Jak psu micha! Ja miałam okazję trafić na overbooking. Taka sama procedura dodatkowe posiłki (akurat trafiłam na porę obiadowa więc i na kolacje się załapałam) nocleg, transport na nowy lot i odszkodowanie również po 400 euro na głowę. Nawet pisałam skargę innym pasażerom bo tak jak ten pan u was ogłosiliśmy wszystkim ze im się należy to odszkodowanie. 😉

  • Karol, ubiegaliscie się sami o odszkodowanie czy korzystaliscie z usług polecanej firmy? Pytam bo mojej mamie odwołano lot do Au i wstępnie należy jej się 600 euro. Firmy które się tym zajmują biorą 25% a w tym przypadku to już jest trochę

  • *w PL claima można złożyć tylko do 1 roku wstecz, możecie to ominąć składając wniosek w UK – można się cofnąć aż do 6 lat wstecz XD

  • Edyta Nowakowska

  • „Żadna linia lotnicza Wam tego nie powie i dlatego większość ludzi nawet nie wie jakie pieniądze przechodzą im koło nosa” – typowy tekst pośredników chcących znaleźć głupich oddających im część odszkodowania w postaci prowizji nie wrzucajcie wszystkich do jednego worka, linia lotnicza ma obowiązek poinformować pasażera o jego prawach i większość z nich to robi (chociażby kładzie ulotki w widocznym miejscu).

    • Linia Brussel Airlines w Indiach nie kładzie żadnych ulotek. Staff na lotnisku nic nie wie i trzyma pasażerów bez żadnej informacji ponad 5 godzin po planowanym boardingu. Ja do domu miałam dotrzeć wczoraj wieczorem – jeszcze nie dotarlam. A zdawałoby się poważna linia…..

  • A słyszeliście może o sytuacji, gdy pracownik linii kasuje bilety ale nie rezerwację (w jedna stronę do Kanady). Zorientowałem się dopiero gdy próbowałem się odprawić 1.5h przed odlotem (w związku z przeprowadzką). Pierwsze pół godziny stres na maksa 🙂 potem zamiast do Toronto lecielismy do Vancouver. OK upgrade tez jest fajny, ale należało się coś więcej? 🙂

  • Ja wiedzialam.o tym .Szkoda ze ostatnio z.Chicago do PL tylko.2 h bo tak to bym dostala 600 euro

  • Grzegorz

  • Gabriela jak byście nie mogli wrócić 😉

  • Magdalena Nowak a twój lot do Meksyku?

  • dodatkowo w przypadku opóźnienia lotu o minimum 2 godziny na trasie do 1500 km, o 3 godziny na trasie między 1500 a 3500 km i co najmniej 4 godziny na trasie ponad 3500 km, pasażer ma prawo uzyskać od przewoźnika napoje i posiłek ! Linia lotnicza jednak sama z siebie raczej Wam tego nie zaoferuje. Warto wówczas udać się do punktu obsługi i poprosić o vouchery. Uwierzcie nam, wydadzą Wam bez problemu.

  • Aby uzyskać odszkodowanie lot musi zostać odwołany lub opóźnić się o co najmniej 3 godziny. Odszkodowanie jest ustalone kwotowo w zależności od długości trasy. 250 euro na trasie do 1500 km, 400 euro na trasie pomiędzy 1500 a 3500 km i 600 euro na trasie ponad 3500 km

  • lotzwrot.pl

  • A jesli sytuacja miala miejsce ponad dwa lata temu?

    • jeśli jesteś Klientem z Polski – to sprawa już się przedawniła

    • Liczy się kraj zdarzenia – wg najnowszego orzecznictwa sądów. Do polskich lotnisk stosujemy zatem roczny termin. W przypadku zdarzenia na zagranicznym lotnisku możemy wskazywać na termin trzyletni.

    • Mamy dwa tryby. Pierwszy to skarga do ULC, który jest bezpłatny i drugi sądowy silne angażujący pasażera i czasochlonny. Reklamacje linie co do zasady odrzucają, chyba że jest oczywista. Natomiast skarga również nie jest niczym szczególnie trudnym. Chcąc otrzymywać pełna sumę napisz reklamacje i później skargę samemu

  • A o w przypadku, kiedy linia lotnicza oglasza bankructwo?

    • wtedy niestety może być problem

    • Mamy dobry przypadek AirBerlin. Sąd upadłościowy zabronił wypłacać odszkodowań z udzielonego kredytu AirBerlin przez rząd niemiecki. Pasażerowie zostali na lodzie.

    • Lufthansa przejmuje Air Berlin, być może bedzie okazja zwrócić się do nich w kwestii odszkodowań.

    • Marta Domańska niestety raczej nie, przejmują bez długów, po upadłości.

  • Ja proponuje osobiscie od lini dochodzic roszczen.Bez posredników,ale to moje zdanie.

    • Otóż to. Świadomość pasażerów jest znikoma, zaledwie pare procent walczy o odszkodowanie. Dlatego rynek firm pośredniczących w odzyskaniu odszkodowania jest olbrzymi. Odzyskanie pieniędzy nie wymaga wielkiej filozofii. Jeśli się należy to dostaniecie jeśli nie to odmowia i znacznie się kilku miesięczne postępowanie.

    • Tez mialam raz odwolany lot z airfrance i zlozylam tylko reklamcje na ich stronie internetowej i tak po tygodniu poeniadze byly na moim koncie bez zadnych firm posredniczacych i bez zadnego problemu

    • Każdy może złożyć wniosek samodzielnie, to fakt. Nikt nie namawia do korzystania z firm pośredniczących. Pytanie tyko, czy mamy czas i ochotę wymieniać korespondencję z linią lotniczą i przerzucać się argumentami – najczęściej w języku angielskim 🙂 każdy na wolny wybór, czy działa sam, czy korzysta z pomocy innych. Teoretycznie każdy też może sam się wyleczyć i złożyć pozew do sądu, a jednak są osoby, które chodzą do lekarza i do prawnika 🙂

  • 300eu/os ugody za 9godz opóznienia.Linia Small Planet.

  • Hmmm a jak siesytuacja ma gdy podróżuje sie z biurem podrozy?

  • Zazwyczaj wina jest zlych warunkow atmosferycznych, a piloci tanich lini nie maja wszystkich licencji by latac i kolo sie zamyka czyli i tak sie nie nalezy odszkodowania

  • Wojciech Nadolski ile mieliśmy opóźnienia do Girony?

  • Dostałem 400 euro od LOTu za opóźnienie ponad 4 godziny na trasie Tel Awiw Wawa. A i do tego śniadanie

Przeczytaj poprzedni wpis:
Gimbal Feiyu Tech a2000 – recenzja

Przy okazji naszej ostatniej podróży przez Alaskę i Kanadę mieliśmy okazję przetestować najnowszy gimbal przeznaczony do bezlusterkowców i lustrzanek. Poniżej...

Zamknij