Nasza podróż i blog

Nazywamy się Karol i Ola Lewandowscy, pochodzimy ze Świdnicy (Karol) i z Kielc (Ola) i mamy ponad 30 lat (oboje rocznik ’88). Jesteśmy blogerami podróżniczymi i od ponad 10 lat podróżujemy po świecie starym kolorowym busikiem. W sumie przejechaliśmy ponad 500.000 km i odwiedziliśmy już ponad 60 państw na 5 kontynentach.

Obecnie mamy 3 kolorowe busy (na 2 kontynentach). Informacje o nich znajdziesz tutaj: Nasze wyprawowe busy >>

Średnio spędzamy w podróży 6-8 miesięcy w ciągu roku, a blog i podróże stały się naszym sposobem na życie. Na blogu dzielimy się naszymi przygodami oraz poradami jak tanio podróżować. Wydaliśmy też 8 książek, które stały się bestsellerami i doczekały się wielokrotnych dodruków. Ale wszystko zaczęło się od busa…

My czyli Karol Lewandowski i Ola Ślusarczyk

My czyli Karol i Ola Lewandowscy

Początki i kupno busa za 2000 zł

Podróże biorą się z potrzeby podróżowania, z niczego więcej. Chcieliśmy zacząć podróżować, ale jako studenci nie mieliśmy wielkich pieniędzy na wycieczki z biurami podróży. Dlatego postanowiliśmy, że będziemy podróżować na własną rękę. A żeby było taniej będziemy robić to własnym samochodem, który będzie także naszym domem.

Za 2000 zł kupiliśmy ponad 20 letniego VW T3. Znaleźliśmy go na jakiejś wiosce niedaleko Świdnicy na Dolnym Śląsku i był w opłakanym stanie. Ale kosztował bardzo niewiele, a my zakochaliśmy się w nim i postanowiliśmy dać mu drugie życie. W ciągu kilku miesięcy z pomocą przyjaciół pomalowaliśmy go i przerobiliśmy na kolorowego kampera. Na przeróbki wydaliśmy około 1000 zł. W naszym busie mamy rozkładaną kanapę, gniazdka 220V, bagażnik dachowy a nawet elektryczny prysznic.

Więcej o naszym aucie i jego przeróbkach możecie przeczytać w zakładce Nasz bus >>

Pomimo tego, że wszyscy pukali się w głowę i mówili nam, że to niemożliwe, ruszyliśmy w pierwszą podróż na zachód Europy…

Busem Przez Świat VW T3 busik wyprawa podróż ogórek kolorowy palmy serferki świdnica

Nasz bus zaraz po zakupie za 2000 zł i po kilku latach

Pierwsza podróż

busem przez swiat wyprawa pierwsza ksiazka europaZa cel pierwszej podróży obraliśmy sobie Gibraltar i Europę Zachodnią. W pierwszą podróż wyruszyło 5 facetów – Karol, jego brat Wojtek i 3 kuzynów (Marek, Michał i Krzysiek). Ola dołączyła do busa przy drugiej podróży, kiedy rzuciła pracę w Warszawie.

W miesiąc odwiedziliśmy kilkanaście państw, po drodze przeżywając niesamowite przygody. Mieliśmy zapał zamiast pieniędzy, łąkę zamiast łóżka i wiecznie psującą się skrzynię biegów. A jednak nam się udało.

W szalonej podróży kolorowym samochodem spotkaliśmy paru złych ludzi, za to mnóstwo dobrych. Uciekaliśmy przed bykiem i niedźwiedziem, trafiliśmy do powieści Stephena Kinga i balowaliśmy z pastorem.

W Szwajcarii rozsypała nam się skrzynia biegów, w Barcelonie ktoś nas okradł a na Gibraltarze zostaliśmy aresztowani.

Widzieliśmy najpiękniejsze miejsca w Szwajcarii, Włoszech, Francji i wielu innych krajach, poznaliśmy każdy rów przy drodze i spoglądaliśmy na Afrykę z samego krańca Europy.

Cała pierwsza podróż, przygotowania i początki naszego projektu Busem Przez Świat zostały opisane w książce „Busem Przez Świat. Wyprawa Pierwsza”.

Kolejne podróże i plan objechania świata

Nasza pierwsza wyprawa dookoła Europy miała być tą jedyną.

Planowaliśmy, że po powrocie sprzedamy busa i dzięki temu pomniejszymy koszty tego miesięcznego wyjazdu – wynosiłyby wtedy mniej niż dwa tysiące złotych na osobę. Przecież to były tylko wakacje! Może trochę niestandardowe, zwariowane nawet, ale nic wielkiego. Po prostu, pojechaliśmy z Polski na Gibraltar.  Jednak rozmach wyprawy przeszedł najśmielsze oczekiwania.  Uwierzyliśmy, wbrew sądom naszych znajomych i po części też naszym własnym, że do podróżowania nie potrzeba ani wielkich pieniędzy, ani specjalnego doświadczenia. Wystarczy zapał, chęci, wiara w możliwość odwiedzenia kawałka świata i przeżycia chwil rodem z książek przygodowych. Można spać na dziko pod gwiazdami, żywić się jedzeniem z puszek z Polski i doświadczyć niesamowitych przygód z przypadkowo poznanymi ludźmi.

Zapragnęliśmy więcej.

Postanowiliśmy, że nie sprzedamy busa i będziemy kontynuować nasze przygody, a za cel obraliśmy sobie objechanie całego świata.

Co roku, w kolejnych etapach podróży zmieniała się ekipa – my, czyli Karol i Ola, organizowaliśmy wszystko i wzięliśmy udział we wszystkich 15 etapach podróży. W 5 etapach uczestniczył Wojtek, brat Karola, w 3 kuzyn Michał, w 5 mniejszych podróżach i w Australii także nasz zaprzyjaźniony mechanik, Daniel.

Busem Przez Swiat Dziki Zachod USA

Razem z ekipą wyprawy do USA w Dolinie Monumentów

Jakim cudem podróżujemy tak tanio?

Średnio wydajemy 8 dolarów dziennie i staramy się podróżować jak najtaniej. Jak to wygląda w praktyce?

• Paliwo – prawie nigdy nie podróżujemy sami – na kolejne etapy naszej podróży zabieramy przyjaciół, czytelników bloga i przypadkowych ludzi i dzielimy się kosztami paliwa
  • Noclegi – nigdy nie płacimy za noclegi. Śpimy na dziko w aucie i w namiotach – na plażach, na klifach czy w górach.
  • Jedzenie – mamy w busie kuchenkę i lodówkę, robimy zakupy w tanich marketach i sami sobie gotujemy – tym sposobem oszczędzamy na restauracjach
  • Higiena – w busie mamy elektryczny prysznic podłączony do 150-litrowego zbiornika wody na dachu
  • Atrakcje i bilety – bardzo często nie płacimy za wstęp do atrakcji turystycznych. Jako blogerzy dostajemy darmowe wejściówki w zamian za napisanie recenzji danej atrakcji.
  • Zarabiamy na blogu, na książkach i robiąc różnego rodzaju kampanie reklamowe dla firm (sesje zdjęciowe, filmy reklamowe w egzotycznych sceneriach . Wystarczy, że mamy ze sobą laptopa i dostęp do internetu i możemy pracować.

Więcej o tym jak tanio podróżować przeczytacie w naszym artykule „40 sposobów na tanie podróżowanie” >>

Jeden z noclegów na dziko w północnej Norwergii

Kto z nami podróżuje

Jesteśmy podróżującą parą, ale prawie nigdy nie podróżujemy sami bo lubimy podróże w grupie, które są dużo tańsze. Dlatego na kolejne etapy naszej podróży zabieramy przyjaciół, czytelników bloga i przypadkowych ludzi i dzielimy się kosztami paliwa. W sumie podróżowało już z nami prawie 200 osób z Polski i nie tylko.

Od 2020 roku podróżujemy razem z nasza córką Gają, ale w przyszłości znów planujemy podróżować większą grupą. Chcemy, żeby znajomi dołączali do nas ze swoimi samochodami.

Busem Przez Świat wyprawy z czytelnikami

Z czytelnikami, którzy pojechali razem z nami (15 osób, 2 busy) na Saharę

Gdzie już byliśmy

Odwiedziliśmy 5 kontynentów:

i w sumie ponad 60 państw na tych kontynentach.

Kangury spotkane podczas jednego z noclegów na dziko w Australii

Ponieważ śpimy na dziko  bardzo często spotykamy dzikie zwierzęta

Nasz bus Supertramp na słonej pustynii

Nasz bus Supertramp na słonej pustyni

Droga 66

Pustynie północnej Afryki

Kolacja z widokiem na Wielki Kanion

Opuszczony gorący basen na Islandii

Kąpiel w opuszczonym gorącym basenie na Islandii

Lodowiec Vatnajokull, Islandia

W australijskim outbacku

W Rumunii na drodze Transfogarskiej

Blog

blog-roku-160x85-2 Nasz blog www.busemprzezswiat.pl został wyróżniony przez samą Martynę Wojciechowską i nagrodzony tytułem najlepszego Bloga Roku 2014 w kategorii podróże. Zostaliśmy też nagrodzeni tytułem Bloger Roku 2019 i Traveler National Geographic 2018.

Na blogu znajdziecie artykuły podzielone na kilka kategorii:

11017520_1102622966421881_3080403325691543336_n

Otrzymaliśmy tytuł Bloga Roku od samej Martyny Wojciechowskiej

Nasze prezentacje i spotkania autorskie

Kiedy jesteśmy w Polsce bardzo często występujemy na festiwalach podróżniczych, w szkołach, bibliotekach, na targach, piknikach i imprezach firmowych. W sumie występowaliśmy już ponad 200 razy. Na spotkaniach opowiadamy o naszych najciekawszych przygodach oraz dajemy praktyczne porady jak podróżować tanio.

• Więcej na temat naszych spotkań przeczytasz w zakładce WYSTĄPIENIA >>
Jedno z naszych spotkań z czytelnikami

Nasz projekt w social mediach

Nasze podróże relacjonujemy w social mediach. Nasze profile znajdziesz na:

Książki

Wydaliśmy już 8 książek opisujących nasze przygody i będące poradnikami jak podróżować tanio. Wszystkie znajdziesz w naszym sklepie internetowym www.sklep.busemprzezswiat.pl

Filmy z wypraw

Z naszych podróży kręcimy bardzo dużo filmów i od 10 lat prowadzimy jeden z najpopularniejszych kanałów podróżniczych na polskim youtube. Nasz kanał: http://www.youtube.com/busemprzezswiat

Na naszym kanale znajdziecie kilka formatów filmów:

Krótkie wideoklipy z pięknych miejsc