Facebook znów tnie zasięgi? 7 pomysłów jak sobie z tym radzić

Facebook znów tnie zasięgi? 7 pomysłów jak sobie z tym radzić

Facebook po raz kolejny obcina zasięgi, a właściciele blogów i małych biznesów, którzy nie mają olbrzymich budżetów na promocję zastanawiają się co teraz będzie. Poniżej kilka naszych sposobów na to, jak obejść zmiany facebooka i dalej docierać do dużej ilości czytelników.

Sami prowadzimy bloga podróżniczego, więc wszystkie przykłady dotyczą właśnie blogerów podróżniczych, ale spokojnie można je przełożyć na inne branże.

1. Live – transmisje na żywo

Wciąż bardzo niedocenianą i rzadko używaną funkcją facebooka są transmisje LIVE. Ponieważ jest to forma dosyć nowa to facebook bardzo ją promuje, np. wyświetlając powiadomienia wszystkim lubiącym dany fanpage.

Live’y zbierają zawsze bardzo dużo reakcji (bo ich forma bardzo do tego zachęca – podczas oglądania pojawiają się przyciski do reakcji, ludzie klikają łapkę w górę, żeby potwierdzić, że wszystko dobrze słyszą itd.), a duża liczba reakcji wiąże się z dużym zasięg organicznym takiego filmu – co w czasach gdy facebook tnie wszystkim darmowe zasięgi, brzmi trochę jak Święty Graal.

Jak wykorzystać live na fanpage’u o tematyce podróżniczej?

  1. Q&A, czyli sesja pytań i odpowiedzi z fanami na dowolny temat – po prostu włącz kamerę i odpowiadaj na pytania swoich czytelników. Przykład naszego Q&A możesz zobaczyć tutaj >>
  2. Webinary 
  3. Transmisja z jakiegoś odległego miejsca, która pozwala czytelnikom poczuć się jakby byli tam z nami. Można np. pokazać na żywo zachód słońca nad Wielkim Kanionem, zorzę polarną na Grenlandii itd. Sam fakt, że coś dzieje się na żywo przyciąga bardzo wiele osób, o czym najlepiej świadczy olbrzymia popularność Żubrów Online. Dzięki temu, że podróżujemy w dalekie zakątki świata, możliwości związane z transmisjami na żywo są praktycznie nieograniczone.
  4. Live ale nie na żywo? Nie czujesz się pewnie z występowaniem na żywo? Gdy dzieje się coś ważnego nie masz wystarczająco dobrego internetu, żeby prowadzić transmisję? Nie ma problemu. Jest też specjalny sposób na to jak zrobić live z filmu, który był nagrany i zmontowany wcześniej. Jak to zrobić? Wyjaśniamy to dokładnie w naszym kursie.

2. Wydarzenia

Wydarzenia to kolejna funkcja facebooka, która pozwala na osiąganie olbrzymich zasięgów organicznych wykraczających poza grono naszych aktualnych fanów. Podobnie jak z grupami, facebook informuje użytkowników o tym, że ich znajomi dołączyli do jakiegoś wydarzenia i dzięki temu promuje wydarzenie jeszcze bardziej. Bez żadnego nakładu finansowego potrafią one osiągnąć zasięgi rzędu kilkuset tysięcy osób.

Do czego można wykorzystać wydarzenia na fanpage o tematyce podróżniczej?

  1. Promocja webinaru, w który dzielimy się wiedzą na temat organizacji podróży do jakiegoś kraju, lub po prostu opowiadamy o naszej podróży i robimy
  2. Stworzenie wydarzenia, do którego ludzie dołączają bo utożsamiają się z jego nazwą, np. “W 2018 roku będę podróżował więcej”, “W 2018 roku odwiedzę 10 nowych państw”,
  3. Stworzenie wydarzenia, w którym będziemy dzielić się jakąś wiedzą, np. “52 porady na temat taniego podróżowania w 52 tygodnie” itd.

3. Grupy połączone z fanpage

Zauważyliście, że od kiedy facebook tnie zasięgi to na swojej tablicy nie widzicie zbyt dużo postów pochodzących z fanpage’y? Zamiast tego pojawiają się posty znajomych i posty pochodzące z grup. Dlaczego tego faktu nie wykorzystać? Grupy mają bardzo duży potencjał w promowaniu  fanpage’y, szczególnie od kiedy facebook umożliwił podłączenie ich pod naszą stronę na facebooku i administrowanie grupy za pomocą oficjalnego konta (a nie tylko prywatnego, jak to było wcześniej).

Grupy tematyczne pozwalają na angażowanie społeczności, ale też pozyskiwanie nowych fanów, którzy są zainteresowani danymi tematami i dzięki temu trafiają najpierw do grupy tematycznej, a potem na naszego bloga, na którym te tematy poruszamy. Kiedy użytkownicy dołączają do grup, ich znajomym wyświetla się o tym powiadomienie, co jest dla nas darmową reklamą. Dodatkowo facebook promuje grupy i sam proponuje je użytkownikom, jeśli są tematycznie związane z ich zainteresowaniami, albo jeśli należą do nich ich znajomi.

 

4. Wykorzystaj profil prywatny

Jeżeli nie używasz swojego profilu prywatnego do publikacji osobistych treści i zdjęć swoich dzieci, to warto wykorzystać go jako oficjalny profil Twojej “prywatnej marki”. Facebook nie tnie zasięgów postów z profili prywatnych, ale ogranicza ilość znajomych do 5000. Nie ogranicza za to ilości osób, które mogą obserwować nasz profil (nie będąc znajomymi). Warto tę opcję włączyć i wykorzystać.

Interesują Cię podróże i marketing internetowy? Obserwuj mój profil prywatny:

Jak włączyć możliwość obserwowania naszego profilu prywatnego?

5. Przypomnij o opcji “wyświetlaj najpierw”

Facebook umożliwia poza tradycyjnym kliknięciem “lubię to” zaznaczenie także opcji “wyświetlaj najpierw”. Dzięki temu treści z naszego fanpage będą się pojawiać czytelnikom nawet wtedy gdy facebook utnie zasięgi fanpage jeszcze bardziej.

6. Udostępniaj swoje wpisy na grupach tematycznych z prywatnego proflu

Jest na facebooku sporo grup tematycznych, które zrzeszają fanów podróżowania lub fanów danych kierunków. Większość z nich pozwala na publikowanie ciekawych wpisów pasujących tematycznie do grupy. Dzięki temu trafiamy bezpośrednio do osób zainteresowanych poruszanym przez nas tematem. Niektóre z nich to:

Grupy ogólne:

  • Travelbit
  • Podróżnicy wyprawy marzeń
  • Samochodowe podróże po Europie

Grupy dotyczące podróżowania po Polsce:

  • Polska niezwykła

Grupy dotyczące poszczególnych państw:

  • USA – podróż na własną rękę
  • Australia – podróż na własną rękę
  • i wiele innych (najlepiej wyszukiwać je wpisując nazwę państwa na facebooku a potem zaznaczając opcję “Grupy”)

Pamiętajcie, żeby przed udostępnieniem czegokolwiek najpierw przeczytać regulamin grupy – w przeciwnym wypadku możemy szybko dostać bana.

7. Opcja oceny bloga

Mało kto z tej funkcji korzysta a jak najbardziej pasuje ona do bloga. Pozwala na ocenienie bloga i napisanie krótkiej recenzji. Kiedy ją uruchomimy facebook sam będzie prosił o ocenę osoby lubiące nasz profil. A kiedy wystawią nam ocenę – ich znajomi ją zobaczą, razem z ich opisową rekomendacją. Jeśli ich to zainteresuje to sami też zostaną naszymi fanami, bo nie ma potężniejszego narzędzia marketingowego niż polecenie przez zaufaną osobę.

Prowadzisz bloga podróżniczego i chciałbyś wejść z nim na wyższy poziom?

Być może zainteresuje Cię nasz nowy kurs dla blogerów podróżniczych “Zawodowy Podróżnik“. Kurs trwa już od kilku dni, ale możesz zapisać się wstępnie na następną edycję (za rok). A jeśli zależy Ci, żeby jeszcze dołączyć do aktualnej edycji to napisz do mnie maila na karol@busemprzezswiat.pl

Zobacz szczegóły

W kursie dowiesz się bardzo dużo na temat promowania fanpage i tworzenia angażujących treści w portalach społecznościowych. Ale to nie wszystko. Dowiesz się też m.in.:

  • Jak stworzyć popularnego instagrama?
  • Jak wydać własną książkę podróżniczą?
  • Jak założyć profesjonalnego bloga krok po kroku?
  • Jak współpracować z markami?
  • Jak znaleźć sponsorów na własną podróż?
  • Jak tworzyć treści wirusowe?
  • i wielu wielu innych rzeczy.

Najlepiej sprawdź cały plan lekcji tego kursu >>

About Karol Lewandowski

Karol Lewandowski
Bloger, podróżnik. Z wykształcenia inżynier robotyki, magister zaawansowanej informatyki. Z zawodu grafik komputerowy. Pomysłodawca i organizator projektu Busem Przez Świat. Odwiedził ponad 50 państw na 5 kontynentach. Jako jedyny z ekipy wziął udział we wszystkich wyprawach. Autor książek "Busem Przez Świat. Wyprawa Pierwsza" i "Ameryka za 8 dolarów" i "Australia za 8 dolarów". Kontakt karol@busemprzezswiat.pl
  • Dzięki za porady. Kilku nie znałem. A jeśli chodzi o opcję oceny bloga to trzeba to jakoś specjalnie włączyć? Wtedy fb wysyla jakieś powiadomienia do followersow? Możesz podpowiedzieć?