Nasza podróż i blog
fot. Paweł Jagiełło

Nazywamy się Karol i Ola, jesteśmy blogerami podróżniczymi i od ponad 6 lat podróżujemy po świecie starym kolorowym busikiem. W sumie odwiedziliśmy już ponad 50 państw na 5 kontynentach, wydając dziennie średnio jedynie 8$.

Średnio spędzamy w podróży 6-8 miesięcy w ciągu roku, a blog i podróże stały się naszym sposobem na życie. Na blogu dzielimy się naszymi przygodami oraz poradami jak tanio podróżować. Wydaliśmy też 3 książki, które stały się bestsellerami i doczekały się wielokrotnych dodruków. Ale wszystko zaczęło się od busa…

My czyli Karol Lewandowski i Ola Ślusarczyk

busem przez swiat infografika podroze busem awarie auta ksiazki usa australia

Początki i kupno busa za 2000 zł

Podróże biorą się z potrzeby podróżowania, z niczego więcej. Chcieliśmy zacząć podróżować ale jako studenci nie mieliśmy wielkich pieniędzy na wycieczki z biurami podróży. Dlatego postanowiliśmy, że będziemy podróżować na własną rękę. A żeby było taniej będziemy robić to własnym samochodem, który będzie także naszym domem.

Za 2000 zł kupiliśmy ponad 20 letniego VW T3. Znaleźliśmy go na jakiejś wiosce niedaleko Świdnicy na Dolnym Śląsku i był w opłakanym stanie. Ale kosztował bardzo niewiele, a my zakochaliśmy się w nim i postanowiliśmy dać mu drugie życie. W ciągu kilku miesięcy z pomocą przyjaciół pomalowaliśmy go i przerobiliśmy na kolorowego kampera. Na przeróbki wydaliśmy około 1000 zł. W naszym busie mamy rozkładaną kanapę, gniazdka 220V, bagażnik dachowy a nawet elektryczny prysznic.

Więcej o naszym aucie i jego przeróbkach możecie przeczytać w zakładce Nasz bus >>

Pomimo tego, że wszyscy pukali się w głowę i mówili nam, że to niemożliwe, ruszyliśmy w pierwszą podróż na zachód Europy…

Busem Przez Świat VW T3 busik wyprawa podróż ogórek kolorowy palmy serferki świdnica

Nasz bus zaraz po zakupie za 2000 zł i po kilku latach

Pierwsza podróż

busem przez swiat wyprawa pierwsza ksiazka europaZa cel pierwszej podróży obraliśmy sobie Gibraltar i Europę Zachodnią. W pierwszą podróż wyruszyło 5 facetów – Karol, jego brat Wojtek i 3 kuzynów (Marek, Michał i Krzysiek). Ola dołączyła do busa przy drugiej podróży, kiedy rzuciła pracę w Warszawie.

W miesiąc odwiedziliśmy kilkanaście państw, po drodze przeżywając niesamowite przygody. Mieliśmy zapał zamiast pieniędzy, łąkę zamiast łóżka i wiecznie psującą się skrzynię biegów. A jednak nam się udało.

W szalonej podróży kolorowym samochodem spotkaliśmy paru złych ludzi, za to mnóstwo dobrych. Uciekaliśmy przed bykiem i niedźwiedziem, trafiliśmy do powieści Stephena Kinga i balowaliśmy z pastorem.

W Szwajcarii rozsypała nam się skrzynia biegów, w Barcelonie ktoś nas okradł a na Gibraltarze zostaliśmy aresztowani.

Widzieliśmy najpiękniejsze miejsca w Szwajcarii, Włoszech, Francji i wielu innych krajach, poznaliśmy każdy rów przy drodze i spoglądaliśmy na Afrykę z samego krańca Europy.

Cała pierwsza podróż, przygotowania i początki naszego projektu Busem Przez Świat zostały opisane w książce „Busem Przez Świat. Wyprawa Pierwsza”.

Kolejne podróże i plan objechania świata

Nasza pierwsza wyprawa dookoła Europy miała być tą jedyną.

Planowaliśmy, że po powrocie sprzedamy busa i dzięki temu pomniejszymy koszty tego miesięcznego wyjazdu – wynosiłyby wtedy mniej niż dwa tysiące złotych na osobę. Przecież to były tylko wakacje! Może trochę niestandardowe, zwariowane nawet, ale nic wielkiego. Po prostu, pojechaliśmy z Polski na Gibraltar.  Jednak rozmach wyprawy przeszedł najśmielsze oczekiwania.  Uwierzyliśmy, wbrew sądom naszych znajomych i po części też naszym własnym, że do podróżowania nie potrzeba ani wielkich pieniędzy, ani specjalnego doświadczenia. Wystarczy zapał, chęci, wiara w możliwość odwiedzenia kawałka świata i przeżycia chwil rodem z książek przygodowych. Można spać na dziko pod gwiazdami, żywić się jedzeniem z puszek z Polski i doświadczyć niesamowitych przygód z przypadkowo poznanymi ludźmi.

Zapragnęliśmy więcej.

Postanowiliśmy, że nie sprzedamy busa i będziemy kontynuować nasze przygody, a za cel obraliśmy sobie objechanie całego świata.

Co roku, w kolejnych etapach podróży zmieniała się ekipa – my, czyli Karol i Ola, organizowaliśmy wszystko i wzięliśmy udział we wszystkich 15 etapach podróży. W 5 etapach uczestniczył Wojtek, brat Karola, w 3 kuzyn Michał, a w 5 mniejszych podróżach i w Australii także nasz zaprzyjaźniony mechanik, Daniel.

Busem Przez Swiat Dziki Zachod USA

Razem z ekipą wyprawy do USA w Dolinie Monumentów

Jakim cudem podróżujemy tak tanio?

Średnio wydajemy 8 dolarów dziennie i staramy się podróżować jak najtaniej. Jak to wygląda w praktyce?

• Paliwo – prawie nigdy nie podróżujemy sami – na kolejne etapy naszej podróży zabieramy przyjaciół, czytelników bloga i przypadkowych ludzi i dzielimy się kosztami paliwa
  • Noclegi – nigdy nie płacimy za noclegi. Śpimy na dziko w aucie i w namiotach – na plażach, na klifach czy w górach.
  • Jedzenie – mamy w busie kuchenkę i lodówkę, robimy zakupy w tanich marketach i sami sobie gotujemy – tym sposobem oszczędzamy na restauracjach
  • Higiena – w busie mamy elektryczny prysznic podłączony do 150-litrowego zbiornika wody na dachu
  • Atrakcje i bilety – bardzo często nie płacimy za wstęp do atrakcji turystycznych. Jako blogerzy dostajemy darmowe wejściówki w zamian za napisanie recenzji danej atrakcji.
  • Zarabiamy na blogu, na książkach i robiąc różnego rodzaju kampanie reklamowe dla firm (sesje zdjęciowe, filmy reklamowe w egzotycznych sceneriach . Wystarczy, że mamy ze sobą laptopa i dostęp do internetu i możemy pracować.

Więcej o tym jak tanio podróżować przeczytacie w naszym artykule „40 sposobów na tanie podróżowanie” >>

Jeden z noclegów na dziko w północnej Norwergii

Kto z nami podróżuje

Jesteśmy podróżującą parą, ale prawie nigdy nie podróżujemy sami bo lubimy podróże w grupie, które są dużo tańsze. Dlatego na kolejne etapy naszej podróży zabieramy przyjaciół, czytelników bloga i przypadkowych ludzi i dzielimy się kosztami paliwa. W sumie podróżowało już z nami ponad 60 osób z Polski i nie tylko.

Busem Przez Świat wyprawy z czytelnikami

• Walia
  • Irlandia Północna
  • i inne
Kangury spotkane podczas jednego z noclegów na dziko w Australii

Ponieważ śpimy na dziko  bardzo często spotykamy dzikie zwierzęta

Nasz bus Supertramp na słonej pustynii

Droga 66

Pustynie północnej Afryki

Kolacja z widokiem na Wielki Kanion

Opuszczony gorący basen na Islandii

Kąpiel w opuszczonym gorącym basenie na Islandii

Lizbona, Portugalia

W australijskim outbacku

W Rumunii na drodze Transfogarskiej

Blog

blog-roku-160x85-2 Nasz blog www.busemprzezswiat.pl został wyróżniony przez samą Martynę Wojciechowską i nagrodzony tytułem najlepszego Bloga Roku 2014 w kategorii podróże.

Na blogu znajdziecie artykuły podzielone na kilka kategorii:

11017520_1102622966421881_3080403325691543336_n

Otrzymaliśmy tytuł Bloga Roku od samej Martyny Wojciechowskiej

Nasze prezentacje i spotkania autorskie

Kiedy jesteśmy w Polsce bardzo często występujemy na festiwalach podróżniczych, w szkołach, bibliotekach, na targach, piknikach i imprezach firmowych. W sumie występowaliśmy już ponad 200 razy. Na spotkaniach opowiadamy o naszych najciekawszych przygodach oraz dajemy praktyczne porady jak podróżować tanio.

Jedno z naszych spotkań z czytelnikami

Nasz projekt w social mediach

Nasze podróże relacjonujemy w social mediach. Nasze profile znajdziesz na:

Książki

Wydaliśmy już 3 książki opisujące nasze przygody i będące poradnikami jak podróżować tanio. Kliknij w ich okładki aby dowiedzieć się o nich czegoś więcej:

busem przez swiat wyprawa pierwsza ksiazka europaameryka za 8 dolarow busem przez swiat usa stany zjednoczone kanada meksykbusem-przez-swiat-australia-za-8-dolarow-b-iext46027489

Filmy z wypraw

Z naszych podróży kręcimy bardzo dużo filmów i od 7 lat prowadzimy jeden z najpopularniejszych kanałów podróżniczych na polskim youtube. Nasz kanał: http://www.youtube.com/busemprzezswiat

Na naszym kanale znajdziecie 3 rodzaje filmów:

Krótkie wideoklipy z pięknych miejsc

Wideorelacje z podróży

Nasz wideoporadnik o tanim podróżowaniu

• Ilona Małgorzata

Fajny pomysł. Jednak nie każdy chce podróżować na dziko, śpiąc w namiotach;) wiele osób ceni sobie komfort podróży i mimo, że super się czyta o waszych podróżach, chciałoby się tam być z Wami, to niekoniecznie chciałoby się podróżować w takich warunkach, jedząc zupki chińskie i kąpiąc się na dziko ;P pomijam już kwestie podróżowania w ciasnym, starym, rozklekotanym, niewygodnym busie i spania pod namiotami. Każdy lubi co innego. My wypracowaliśmy swój styl podróżowania bardziej przystępny dla każdego. Wycieczka samolotem do krajów rzadko odwiedzanych, noclegi standardowo w hotelu (frajda taka sama, a mniej stresu), posiłki w hotelu, lub w lokalnych knajpkach. Bezpiecznie, wygodnie i też może być tanio!! :) zapraszam http://www.duzipodroznicy.pl

• Żaneta Bochnak

Pani pisze raczej o wakacyjnych wypadach i kontrolowanym zwiedzaniu. Oczywiście, każdy wybiera swoja formę wypoczynku, ale no własnie „urlopowanie” zdecydowanie różni się od podróżowania.
      Prawdziwe podróże zaczynają się poza hotelem, w którym cały personel pracuje na wygodę turysty. Busem przez świat, czyta się jednym tchem. Jestem dla Was pełna podziwu i zmotywowana do podróżowania. Potraficie pozytywnie zarazić :) Piękne zdjęcia, świetnie zmontowane filmy i cenne informację :)

• Dziękujemy i wzajemnie!

• Angel

Uwielbiam Was. ! Szacunek za spełnienia marzeń i odwagę. Mało kto podjąłby się tego :) Również chcę zrobić coś takiego jak wy, ale to po liceum 😀 Powodzenia !

• Ula

fajna sprawa… moim marzeniem zawsze było kupienie przysłowiowego ogórka i też chciałam wyruszyć w świat. Ciężko jednak zebrać ekipę, która porzuca wszystko i chce podróżować…. Zaczęłam więć jeździć na stopa :) zwiedziłam w sumie zachodnią europę. Z czasem kupiłam motocykl… i też zaczęłam podróżować… jednak wciąż gdzieś marzy mi się samochód ogórek z „pacyfkami” by wrócić do świata wolności :)

pozdrowienia i może kiedyś gdzies uda się spotkać na „drodzę” :)

pozdrawiam

• Gosia

Jejku zainspirowaliście mnie! Gratuluję pomysłu i zgranej ekipy. 😉

• Adrian

Przez przypadek znalazłem sie na tej stronie.Czytam,czytam i niemoge przestać.Pełen szacun dla was.Naprawde świetny pomysł.Zycze wytrwałości w spelnianiu marzeń.A stronke daje do ulubionych.Pozdro.

• Kasia

tez się dołączam do pyt o koszta, o ile wogóle ktos tu odpisuje:P

i czy wy nie akceptujecie w swoim gronie dziewczyn?:P

• Kamila

Rewelacyjny pomysł! Też bym tak chciała, ale niestety nie mam takiej ekipy by mogła ze mną ruszyć w taką podróż :(

• Jacek

Kamila, odezwij się. Coś wymyślimy 😉

• Agus

fajny pomysla na wakcje fajna zabawa mile spedzony czas tylko pozazdrościc:) pzdr Aga

• Domi

zabierzcie mnie w przyszłym roku ze sobą! :)

• Ja natomiast życzę powodzenia ze skrzynią biegów. Jeśli można zapytać, jaki jest koszt całej skrzyni tego modelu?

• jedną kupiliśmy za 150zł, drugą za 200zł, ale taka wypasiona i sprawdzona to i z 1000zł

• Monika

Inspirujecie! Wielkie dzięki:) Życzę niekończących się pokładów kreatywności i wciąż takiego korzystania z życia, realizowania marzeń…jesteście przykładem na to, że jeśli się czegoś bardzo chce to można to osiągnąć…:) Już myślę o swoich podróżach…Powodzenia!:)

• Piotrek

To ja może odpowiem za busem przez świat. W ogóle nie przejmuj się kwestią pieniędzy. To jest naprawdę sprawa drugo-, jeśli nie trzeciorzędna. Najważniejsze jest marzenie i wytrwałość w dążeniu do zrealizowania tego marzenia. Jak nie masz w ogóle pieniędzy, to pojedź autostopem. Można tą metodą dojechać właściwie WSZĘDZIE. Jak masz mało pieniędzy, to może rower? Też można nim dojechać właściwie wszędzie. A jak cenisz sobie wygody to po prostu skrzyknij się z 2,3 kumplami, pójdźcie do roboty i w parę miesięcy zarobicie tyle żeby wystarczyło Wam na kupno jakiejś fury (nie musi to być rzęchowaty bus. My zjeździliśmy pół Europy 8letnim VW Polo). Jeszcze tylko mały zapas na wahę (zależy od odległości, nam standardowo wychodziło ok 500zł od łebka), no i na żywność i noclegi. Jeżeli nie jesteś jakimś francuskim pieskiem, to śmiało te dwa ostatnie koszty możesz zminimalizować właściwie do zera.
    Pozdrawiam ekipę z busa!

• Arek

hejo 😉 mam takie pytanie ? ile mieliście pieniędzy na wyjazd ten po Europie. Też tak chciałbym zrobić, zwiedzić trochę świata :)

• Damian

Nom bym się z wami wybrał w wakacje gdybym miał ukończone 18 lat bo tak mam 16 ;/ a to ci pech